پرویز سیار: رفیعی پیش از تعطیل کردن بازی باید هشدار می‌داد

پیشکسوت داوری فوتبال گفت: محمود رفیعی، داور دیدار پرسپولیس و داماش پیش از تعطیل کردن بازی باید به تماشاگران هشدار می داد.

به گزارش سایت داوران ایران، پرویز سیار درباره ناتمام ماندن دیدار تیم‌های پرسپولیس و داماش که به دلیل توهین تماشاگران پرسپولیس به داور صورت گرفت، اظهار کرد: داور به دلایل مختلف اعم از در خطر بودن جان بازیکنان مانند شرایط جوی بد و رعد و برق و یا حرکت غیر ورزشی اعم از رفتار یا گفتار توهین آمیز علیه داور به گونه‌ای که نتواند بازی را با عدالت تمام کند، می‌تواند بازی را تعطیل کند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه اگر بازیکن به سمت داور یا کمک او آب دهان پرتاب کند، به گونه‌ای که داور مجبور شود آن را از روی پیراهن یا صورت خود پاک کند، عمل توهین آمیزی صورت گرفته که داور بر اساس آن می‌تواند بازی را تعطیل کند. وقتی چنین عملی تبعات سنگینی دارد، پس مطمئنا توهین به داور از طریق سر دادن شعارهای رکیک و ناسزاگویی حتی از دست به یقه شدن با داور هم بدتر است.

سیار در ادامه به نکته مهمی در این رابطه هم اشاره کرد و گفت: داور پیش از آن که بازی را تعطیل کند باید از تمام امکانات موجود استفاده کند که بازی را به پایان ببرد؛ یعنی اگر کسی به داور حمله کند یا ناسزا بگوید، داور باید بازی را موقتا تعطیل کند و با فراخواندن کمک‌هایش به کنار زمین از مسئولان برگزاری مسابقه بخواهد که از طریق بلندگوهای ورزشگاه اعلام کنند که در صورت تداوم شعارها بازی را تعطیل خواهد کرد. در صورت ادامه شعارها و توهین ها پس از هشدار داور، او می تواند بازی را تعطیل کند.

این پیشکسوت داوری فوتبال در ادامه گفت: در نهایت آنچه ملاک تصمیم برای تکرار بازی یا جریمه‌ای دیگر است، نتیجه‌ بازی در هنگام تعطیل شدن و گزارش‌های داور و ناظر داوری است. پس از تعطیل شدن بازی،‌ ابتدا باید گزارش داور مطالعه شود که اگر با اتفاقات بازی تناقض نداشته باشد، بررسی شود که آیا داور می‌بایست بازی را تعطیل می‌کرد یا نه. با کمال تاسف گاهی داوران چیزهایی در گزارش می‌نویسند که اصلا اتفاق نیفتاده است.

سیار ادامه داد: مطمئنا تیم داماش به علت این که از حریف پیش بوده، شکایتی نخواهد کرد، اما اگر پرسپولیس از داور به علت تعطیل کردن بازی شکایت کند، ممکن است بازی تکرار شود. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که این تماشاگران پرسپولیس بودند که به داور توهین کردند، پس با این حساب شانس تکرار بازی برای پرسپولیس بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *