اشکان خورشیدی: همه داوران از VAR استقبال می‌کنند

اشکان خورشیدی

اشکان خورشیدی که پس از موفقیت در تست آمادگی جسمانی در نیم‌فصل دوم به لیگ برتر بازگشت، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در نیم‌فصل اول به‌خاطر مصدومیت نتوانستم تست آمادگی جسمانی را پشت سر بگذارم، اما پس از پایان دوران نقاهت، در تست آمادگی جسمانی و کلاس‌های آموزشی شرکت کردم و توانستم به لیگ برتر بازگردم. پس از بازگشت سه بازی لیگ برتری و دو دیدار لیگ یکی را قضاوت کردم.

او ادامه داد: یک مصدومیت از ناحیه کمر دارم که متاسفانه چندین سال است اذیتم‌ می‌کند و با فشار تمرینات و مسابقات این درد تشدید می‌شود. هنوزم به طور کامل رفع نشده، اما خدا را شکر در حال حاضر بهتر است. وضعیتم با تمرینات بازتوانی، بهبود پیدا کرده و توانستم برگردم، ان‌شاالله در ادامه راه مشکلی به وجود نیاید تا بتوانم فصل را به پایان برسانم.

این داور در مورد تفاوت شرایط قضاوت در لیگ یک و لیگ برتر ابراز کرد: شرایط قضاوت در هر دو لیگ مشکل است، اما به نظرم قضاوت کردن در لیگ برتر آسان‌تر از لیگ یک است، چراکه در لیگ یک بازی‌ها فیزیکی و درگیرانه‌‌تر است. تیم‌های لیگ یکی بیشتر روی بحث فیزیکی کار می‌کنند، از سوی دیگر بازیکنان این لیگ، جوان‌تر هستند و تلاش می‌کنند تا خودشان را نشان دهند و به لیگ برتر که ویترین فوتبال ایران است برسند. به همین خاطر مسابقات لیگ آزادگان سخت‌تر پیگیری می‌شود. در مجموع به نظرم تیم‌های لیگ برتری زمین و امکانات بیشتری در اختیار دارند و نظارت بیشتری به مسابقات این لیگ می‌شود. به همین دلایلی قضاوت در لیگ برتر آسان‌تر است.

او در خصوص نبود VAR و تاثیر آن در قضاوت داوران اظهار کرد: قطعا جامعه داوری از ورود این سیستم استقبال می‌کنند، چراکه این سیستم اشتباهات داوری را به حداقل می‌رساند. هیچ‌وقت اشتباهات داوری، حتی با وجود VAR از بین نمی‌رود. ما دوست داریم کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران بیاید تا وقتی داور در جریان بازی تصمیم اشتباهی می‌گیرد، این اشتباه اصلاح شود. این اتفاق موجب می‌شود تیم‌ها فشار کمتری به داور وارد کنند و خود داور هم پس از بازی به خاطر اینکه اشتباه تاثیرگذاری نداشته از لحاظ روانی آرامش دارد.

خورشیدی در خصوص ورود VAR به ایران ابراز کرد: با توجه به شرایط سیاسی کشور و تحریم‌هایی که وجود دارد، در حال حاضر بیشتر از اینکه مشکل گرفتن مجوز فیفا را داشته باشیم، مشکل خرید و ورود VAR را داریم. ان‌شاالله فدراسیون فوتبال و مسئولین دولتی کشور تدبیری بیندیشند تا ما بتوانیم از یک طریقی این سیستم را خریداری کنیم و آموزش‌های لازم به داوران داده شود تا مورد استفاده قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط فعلی، شخصا به ورود VAR حتی در فصل بعد هم خوشبین نیستم. چراکه بعد از آمدن این سیستم، به یک پروسه چند ماهه جهت آموزش داوران نیاز داریم تا فیفا اجازه استفاده از آن را بدهد. طبیعتا هرچه دیرتر این سیستم وارد کشور شود، زمان استفاده از آن هم به تاخیر می‌افتد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه تقریبا به هفته‌های پایانی لیگ یک و لیگ برتر رسیده‌ایم، حساسیت بازی‌ها قطعا بیشتر خواهد شد. ما داوران تلاش می‌کنیم با تمرکز بیشتری به قضاوت بپردازیم تا اشتباهات تاثیری در نتایج نداشته باشد. از تیم‌ها انتظار داریم به داوران کمک کنند تا با آرامش روانی بیشتری بازی‌ها را سوت بزنند. ان‌شاالله در هفته‌های پایانی شاهد اشتباه داوری کمتری از سوی داوران باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *