جلال مرادی: خدا پدر و مادر صفایی فراهانی و دادگان را بیامرزد

جلال مرادی

پس از اتفاقات هفته پایانی لیگ برتر و حواشی ایجاد شده در پایان دیدار دو تیم تراکتورسازی تبریز و نفت تهران، فدراسیون فوتبال دپارتمان داوران را مقصر قلمداد کرد و در پی آن حسین عسگری از ریاست این دپارتمان استعفا داد. در این میان جلال مرادی اعتقاد دارد این استعفا تفاوت چندانی با برکناری نداشته و عسگری تحت فشار مسئولان فدراسیون فوتبال مجبور به استعفا شده است.

پیشکسوت داوری ایران با اشاره به انتقادهای پیشکسوتان داوری ایران از فغانی گفت:«متاسفانه در این شرایط سخت، پیشکسوتان داوری ایران به جای حمایت، انتقاد می کنند. وقتی ما خودمان به همدیگر رحم نمی‌کنیم چه انتظاری از بقیه داریم. این پیشکسوتان در زمانی داوری بزرگترین و تاثیرگذارترین اشتباهات را انجام می دادند. اما الان ایرادهای واهی از داوران می گیرند.»

مرادی درباره اینکه در بازی تراکتورسازی و نفت، تیم داوری مقصر شناخته شد، اظهار کرد:«به نظر من در آن شرایط سخت فغانی و همکارانش عملکرد خوبی داشتند. درباره‌ صحنه پنالتی که به سود تراکتور‌سازی گرفته نشد هم باید بگویم که در آن شرایط داور نمی‌توانست آن صحنه را ببیند. حتی بزرگترین داوران دنیا هم توانایی چنین کاری را نداشتند. چرا که داور در پشت این دو بازیکن قرار داشت و بازیکن نفت شورت ورزشی بازیکن تراکتورسازی را از سمت جلو کشید. تنها دوربین های تلویزیونی توانستند این صحنه را به تصویر بکشند.»

وقتی ما خودمان به همدیگر رحم نمی کنیم چه انتظاری از بقیه داریم. این پیشکسوتان در زمانی داوری بزرگترین و تاثیرگذارترین اشتباهات را انجام می دادند

وی افزود:«درباره اخراج تیموریان هم باید بگویم بهترین کسی که می تواند درباره اخراج این بازیکن اظهارنظر کند داور بازی است. چراکه او دربازی حضور داشته است و باید این حق را به فغانی بدهیم که در مقابل فحاشی بازیکنان، آنها را جریمه کند.»

این پیشکسوت داوری ادامه داد:«تیمی که توانایی حفظ دو گل برتری را ندارد، باید ناکامی خود را در جای دیگری جست‌وجو کند. مسئولان تراکتور سازی برای فرار از مسئولیت ناکامی به دنبال مقصر می‌گردند در حالی که خودشان بیشترین سهم را در این ناکامی داشتند. اینکه می گویند در ورزشگاه تبریز پخش تلویزیونی قطع شد یک دروغ محض است. من در استادیوم آزادی بازی تراکتورسازی و نفت را تماشا می‌کردم. گزارشگر این بازی در دقیقه 80 اعلام کرد که نتیجه بازی سپاهان و سایپا 2 بر صفر به سود تیم اصفهانی است. حتی پس از حضور تماشاگران تبریزی در وسط زمین، وی اعلام کرد که این خوشحالی آنها به دلیل نایب قهرمانی تراکتورسازی است. پس حالا چگونه است که می گویند در تبریز کسی از نتیجه بازی سپاهان و سایپا باخبر نبوده است؟»

مرادی با اشاره به صحبت های وزیر ورزش درباره مقصر بودن تیم داوری در بازی تراکتورسازی و نفت گفت:«از اظهارنظر ایشان تعجب کردم. آقای وزیر چه اطلاعاتی از داوری دارد که می گوید داور مقصر اصلی بوده است؟ ایشان به جای اینگونه اظهارنظرها به فکر حل مشکلات ورزش کشور باشد. آقای گودرزی نزدیک به دو سال است که مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را بر عهده گرفته است. سوال اینجاست که عملکرد وی در این مدت چه بوده است؟»

آقای وزیر چه اطلاعاتی از داوری دارد که می گوید داور مقصر اصلی بوده؟ ایشان به جای این‌گونه اظهارنظرها به فکر حل مشکلات ورزش کشور باشد

مرادی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اظهارات مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی درباره لزوم محرومیت فغانی از 3 تا 6 سال گفت:«ایشان هم همانند بسیاری از مسئولان صحبت‌های غیرمسئولانه‌ای را انجام می دهد. وی هیچ اطلاعاتی از قوانین فوتبال و داوری ندارد و نباید اینگونه صحبت کند.»

وی درباره عدم حمایت مسئولان فدراسیون فوتبال از فغانی عنوان کرد:«خدا پدر و مادر صفایی فراهانی و دادگان را بیامرزد. وقتی عملکرد کفاشیان را با این دو نفر مقایسه می کنم متاسف می‌شوم. در زمان ریاست دادکان در فدراسیون فوتبال، من داور یکی از بازی های پرسپولیس بودم. پس از پایان بازی، علی پروین به شدت از نحوه داوری من انتقاد کرد اما دادگان با وجود سابقه دوستی چند ساله با پروین از من حمایت کرد و کار به جایی رسید که پروین به کمیته انضباطی احضار شد. رئیس فدراسیون باید اینگونه باشد. نه مثل کفاشیان که برای حفظ پست و مقام پا روی حق می گذارد.»

پیشکسوت داوری ایران افزود:«در فوتبالی که هیچ حمایتی از داوری صورت نمی گیرد، فغانی توانسته است فینال جام ملت های آسیا را سوت بزند. در حالی که همین مربیان پرادعای کشورمان به جز تیم‌های داخلی هیچ خواهان دیگری ندارند. در کشورهای دیگر برای داوری ارزش قائل هستند و بهترین امکانات را در اختیار آنها قرار می دهند. اما به بزرگترین داوران ایران، مبلغ 500 هزار تومان برای هر بازی پرداخت می شود. این مبلغ نوعی بی‌احترامی به جامعه داوری است.»

وی درباره کارشناسان داوری که در برنامه نود حضور پیدا می کنند، گفت:«برخی کارشناسان داوری که در برنامه نود حاضر می شوند با علم روز داوری بیگانه هستند. جالب این که گاهی فردووسی پور نظر صائب‌تر و کارشناسانه تری نسبت به این کارشناسان دارد.»

خدا پدر و مادر صفایی فراهانی و دادگان را بیامرزد. وقتی عملکرد کفاشیان را با این دو نفر مقایسه می کنم متاسف می‌شوم

مرادی در پایان صحبت هایش مهمترین دلیل اختلاف بین کمیته داوران و دپارتمان داوری را حفظ منصب دانست و اظهار کرد:«اختلاف بین حسین عسگری و فریدون اصفهانیان از مدت ها پیش شکل گرفته‌بود و فدراسیون فوتبال باید این اختلاف را از مدت‌ها پیش حل می کرد نه این که کار به اینجا برسد که حسین عسگری را مجبور به استعفا کنند. امیدوارم روزی برسد تا حاشیه ها از جامعه داوری دور شود. به شرط این که مسئولان فدراسیون فوتبال از جامعه داوری حمایت کنند. هرچند با وضع موجود چنین چیزی بعید است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *