نخستین حضور داوران خانم در میدان فوتبال افغانستان

داوران زن در افعانستان

افغانستان برای نخستین بار شاهد حضور داوران زن در میدان فوتبال اند که رقابت های لیگ برتر زنان را در کابل داوری می کنند.
یاسمین حیدری، یکی از چهار داور افغانستان است که پس از سپری کردن کورس های آموزشی “داوری فوتبال” در کابل و دوبی، سند رسمی حکمیت را به دست آورده است.
به گزارش افغانستان ایرکا، بانو حیدری می گوید که در حال حاضر ده بانو که در تیم های مختلف شهر کابل فوتبال هم می کنند “شامل گروه داوران شده اند.”
این داور رقابت فوتبال می افزاید که در این میان چهار تن آنان حکم های اصلی اند که در آن میان، تنها “دو تن پس از سپری کردن کورس های آموزشی راه اندازی شده از جانب فیفا در کابل و انگلستان در دوبی، اجازۀ داوری را به سطح بین المللی” به دست آورده اند.
کمبود داوران مسلکی، بی طرف و با تجربه، از مشکلات همیشگی فدراسیون های فوتبال افغانستان به شمول فدراسیون کابل بوده است.
بیشتر داورانیکه رقابت های داخلی و بین الولایتی فوتبال را حکمیت کرده اند، در گذشته و حال دیده شده که یا خود از یک تیم به نحوی طرفداری کرده اند یا به طرفداری از یک تیم متهم شده اند.
بانو حیدری می گوید که ریفری باید خود فوتبالر باشد و فدراسیون افرادی را به عنوان حکم انتخاب می کنند که دارای “نیروی جسمانی قوی و سطح آگاهی بلند از فوتبال باشند”.
به گفتۀ این داور بین المللی “قضاوت ارتباط به حکم می گیرد تا هر آنچه اتفاق افتاده باشد، بدون طرفداری از کدام تیم مشخص، روی آن قضاوت کند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *