مقصر کاستی های داوری ایران کیست؟

قضاوت داوران

لیگ برتر فوتبال هفته‌های ‌پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و متاسفانه در حال دست‌ و پنجه نرم کردن با حواشی و چالش‌های زیادی بوده و این موضوع تبدیل به یک موضوع پر تنش در فوتبال کشورمان شده است. درگیری‌های زیاد بین داوران و مربیان در دیدارهای مختلف لیگ برتر و یا حتی لیگ‌های پایین‌تر را شاهد هستیم و این موضوع پای هواداران را هم به این تنش‌ها به خصوص از طریق فضای مجازی باز کرده اما همچنان عکس‌العملی قاطع و کاربردی از طرف فدراسیون و کمیته داوران دیده نشده است.

داوری ضعیف یا توجیه مربیان؟

اشتباه داوری جزو جدایی‌ناپذیر فوتبال است، هر چند با ظهور کمک داور ویدیویی (VAR) اشتباهات فاحش داوری به حداقل رسیده است. اما در ایران موضوع فرق می‌کند؛ فوتبال ایران هنوز کمک داور ویدیویی ندارد و در بیشتر مواقع، مربیان و باشگاه‌ها، مقصر بسیاری از نتایج را داوری می‌دانند و البته در کنار ضعف داوران فوتبال، بهترین راه برای سرپوش گذاشتن و فرار کردن مربیان و باشگاه‌ها از عملکرد ضعیف و شکست‌ها، همین داوران هستند.

نوید مظفری از کارشناسان داوری مقصر را کمیته داوری فدراسیون فوتبال می‌داند. او در این خصوص می‌گوید: در چند سال اخیر داوری ما نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و پسرفت زیادی هم داشته است.

هادی دزفولی دیگر کارشناس داوری نیز مدیران انتخاب شده برای این عرصه را بی‌کفایت می‌داند و می‌گوید: این که مدیران ما فوتبال بازی کردن آموخته باشند یا اینکه فوتبال را بفهمند ۲ موضوع متفاوت است.

در پی این جنجال‌ها، باشگاه‌ها و بازیکنان مطرح فوتبال کشور از مسئولین فدراسیون انتظار پیگیری و حل مشکلات را دارند اما تا کنون حرکتی مثبت برای حل آنها دیده نشده است. به نظر می‌رسد مشکلات عدیده فدارسیون و نابسامانی فعلی که اکنون گریبانگیر آن شده خیلی بزرگتر از موضوع داوری است و مسوولان فدراسیون با این شرایط وقتی برای رسیدگی به آن ندارند.

غلامرضا جباری البته نظر جالبی در این خصوص داشت. او مقصر این امر را باشگاه‌ها خواند و بیان کرد: اگر باشگاه‌های ما مثل تمام کشورهای دنیا، جنگ و دعوا را کنار بگذارند و در مقابل فدراسیون متحد شوند، می‌توانند همه را به کار بگیرند و تمام مسائل از این دست را حل کنند.

وضعیت آموزش داوری در کشور

در کنار تمام مشکلات موجود در فوتبال ایران، مشکل آموزش حرفه‌ای داوران حس می‌شود که دیگر نمی‌توان ستارگانی مثل علیرضا فغانی را در عرصه داوری دید. بعضی این افراد را استثنائی و فارغ از روند آموزشی و ورزشی می‌دانند و حتی اوضاع داوری در نسل‌های بعدی را خوب می‌بینند.

محمود رفیعی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶ داور و کمک‌داور در تایلند داریم که برای قضاوت در لیگ قهرمانان در شرق آسیا در این کشور حضور دارند. به طور قطع این نفرات در آینده می‌توانند شناخته‌ شده‌تر شوند و در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشند.

غلامرضا جباری می‌گوید:‌ فدراسیون و کمیته داوران از ما حمایت نمی‌کنند و ما نمی‌توانیم آموزش‌ها و دوره‌های خوبی برگزاری کنیم. برای همین نمی‌شود انتظار بیش از این داشت.

آنچه که مشخص است شرایط فدراسیون و مدیریت کمیته داوران اهمیتی به داوران در شهرستان‌ها و استان‌ها نمی‌دهد و فضا برای رشد داوران محیا نیست که این موضوع تماما به برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های مسئولین فدراسیون برمی‌گردد.

راهکار حل مشکلات

از نظر منتقدان عرصه داوری، راه حل مشکلات در دست خودمان است و نیاز به عوامل خارجی و عجیب نداریم. رفیعی در این مورد پیشنهاد داد:‌ یک فرد مناسب و کارکشته با امکانات بالا و پشتوانه مناسب مالی و اعتباری را باید انتخاب کرد که بتواند با برگزاری کارگروه‌های مناسب و استفاده از پیشکسوتان، برنامه ریزی مناسبی انجام دهد.

در حال حاضر تکلیف فدراسیون و ریاست آن مشخص نیست. کمیته داوران نیز زیر مجموعه فدراسیون است و نمی‌تواند تصمیمی جدید بگیرد و این وضعیت آشفته همچنان ادامه دارد. حال باید دید چه زمانی فوتبال ایران به آرامش خواهد رسید تا بعد از آن به موضوع مهم داوری و مشکلات آن رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *