نوید مظفری: با VAR هم مشکلات و حواشی داوری برطرف نمی‌شود

نوید مظفری

نوید مظفری در واکنش به شرایط خاص داوری در فوتبال ایران در فصل های اخیر به خصوص در فصل جاری لیگ برتر اظهار داشت: اشتباهات داوری جزو فوتبال است. در سال های قبل نیز هر از گاهی شاهد بودیم که داوران در بازی های مختلف مرتکب اشتباهاتی می شدند اما یکی از مسائلی که باعث این بود که لیگ و بازی ها به صورت آرام و کم تنش دنبال شود حضور چهره هایی بود که از نظر شخصیت داوری از وجاهت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بودند.

وی تاکید کرد: در سال‌های قبل نه خبری از VAR بود و نه استفاده از این سیستم در فوتبال دنیا مرسوم بود اما بازی ها با وجود اشتباهات داوری به صورت آرام تر و کم حاشیه تری دنبال می شد. یکی از علل اینکه حواشی ناشی از قضاوت ها و اشتباهات داوری در سال های اخیر در فوتبال ما بیشتر شده این موضوع است که پشتوانه سازی برای پرورش داوران انجام نشده است. زمانی نسلی مانند مسعود مرادی، محسن ترکی، سعید مظفری زاده و …. در سطح اول داوری در ایران حضور داشتند اما در نسل جدید داوری مشابه این نام ها را در بین داوران نمی بینیم.

مظفری افزود: شما به یاد بیاورید نفراتی مانند محسن ترکی و مسعود مرادی از جمله چهره های سرشناس داوری بودند که بعضاً نامشان از بازی ها بزرگتر بود و در برخی مواقع هم مرتکب اشتباهاتی می‌شدند اما اشتباهات با توجه به نوع داوری و شخصیت داوری شان پذیرفتنی بود. این موضوع در سطح بین المللی هم وجود دارد. داوری مثل کولینا اگر اشتباهی هم داشت، شخصیت داور به گونه ای بود که اشتباهاتش با جنجال های بزرگی روبرو نمی‌شد.

این کارشناس داوری با انتقاد از تعداد بالای داوران در لیگ برتر تصریح کرد: لیگ برتر جایی است که باید بهترین داوران در آن حضور داشته باشند اما در حال حاضر هیچ فیلتری برای حضور داوران در لیگ برتر وجود ندارد و این موضوع هم یکی از دلایل اشکالات در امر داوری است. متاسفانه در حال حاضر بهترین داوران ما خانه‌نشین هستند؛ افرادی که سابقه بین‌المللی دارند و می شود از تجربیات آنها به نحو احسن استفاده کرد و از چرخه حضور در کمیته داوران دور هستند.

مظفری در مورد عدم حضور داوران باتجربه در کمیته داوران به خبرنگار برنا گفت: حضور در کمیته داوران یک امر کاملا افتخاری است و خبری از پول در آن نیست اما با این وجود استفاده از تجربه قدیمی ها در آن نادیده گرفته می شود. ضمن این که متاسفانه ساختار کمیته داوران و نوع نگرش آنها اشتباه است. در حال حاضر باید حداکثر بین ۲۰ تا ۲۳ داور در لیگ برتر حضور داشته باشند که این تعداد در حال حاضر نزدیک ۵۰ داور است.

کارشناس داوری درباره اینکه تجهیز فوتبال ما به سیستم کمک داور ویدیویی تا چه حد می‌تواند مشکلات به وجود آمده در بحث داوری را برطرف کند، گفت: در هفته های اخیر در بوندسلیگای آلمان ۵ مربی اعلام کرده اند که VAR را نمی خواهند؛ این مسئله نشان می‌دهد که حتی اگر VAR هم به فوتبال ما بیاید، همه مشکلات داوری ما حل نمی شود. با توجه به عدم پشتوانه سازی و ساختار نامناسب حاکم در کمیته داوران با وجود VAR هم نمی توان به کاهش مشکلات ناشی از اشتباهات داوران به طور کامل امیدوار بود. VAR در تمامی صحنه های فوتبال نمی تواند کمک کند و با وجود VAR در نهایت مشکلات نیروی انسانی است که باید با برنامه ریزی حل و فصل شود.

مظفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات داوری یکی از اصلی ترین مشکلات حاکم بر فوتبال ایران است؛ مشکلی است که حل آن اگرچه زمان بر است اما غیرقابل حل نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی و پشتوانه سازی برای داوران بهتر آن را کم کم حل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *