حسین عسگری: طبق نظر فیفا عنایت باید تغییر کند


حسین عسگری گفت: بر اساس قانون جدید فیفا، رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تا سه ماه دیگر باید تغییر کند.
کارشناس داوری فوتبال، با بیان این مطلب اظهار کرد: بخشنامه‌ای از فیفا آمده است که بر اساس آن رییس کمیته داوران باید یکی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال باشد و از آن جا که این بخشنامه از دهم فروردین ماه سال آینده لازم‌الاجرا است، فدراسیون سه ماه وقت دارد تا رییس کمیته داوران را تغییر دهد.
وی ادامه داد: مهم نیست، رییس کمیته داوران تجربه داوری داشته باشد. بلکه طبق نظر فیفا باید عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال باشد. به این ترتیب پس از انتخاب رییس کمیته داوران، فرد انتخاب شده نایب رییس و اعضای کمیته را به فدراسیون پیشنهاد می‌دهد و با حکم رییس فدراسیون اعضای کمیته تعیین می‌شوند. اعضای کمیته داوران هم باید پنج نفر باشند که تجربه کافی در امر داوری داشته باشند.

عسگری همچنین افزود: کار کمیته داوران تعیین خط مشی‌ و سیاست‌گذاری‌ها و راه‌حل‌های اجرایی برای توسعه کمی و کیفی داوری است و نهاد دیگری به نام دپارتمان داوری که آن هم باید تشکیل شود، مسوول اجرای برنامه‌ها و مصوبات کمیته است. رییس دپارتمان هم باید هشت ساعت در روز کار کند و در ضمن باید تجربه داوری هم داشته باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: داوران هم باید احساس مسوولیت کنند و نسبت به کارهایی که انجام می‌دهند، جدی باشند. وظیفه داوران است که همیشه خود را در زمینه‌های فنی، روحی و جسمی به روز نگه دارند. به عنوان مثال این که داوری از ازبکستان در جام جهانی خوش می‌درخشد و فیفا هم از او حمایت می‌کند، همه به دلیل جدیت و سعی و تلاش اوست.
عسگری با اشاره به اشتباهات داوری در نیم فصل اول لیگ برتر هم گفت: آنچه مشخص است داوران در نیم فصل اول کارنامه عملکردی خوبی نداشتند. اشتباهات داوری جزئی از فوتبال است کما این که در جام جهانی هم نمونه‌هایی از آن را دیدیم اما، تکرار بیش از حد اشتباهات تاثیرگذار قابل قبول نیست. اشتباه داوری باید نهایتا هرچند هفته یک بار بروز کند نه این که هر هفته از هر 9 بازی در 5 بازی شاهد اشتباهات داوری باشیم.
وی در ادامه نحوه غلط اداره کمیته داوران را دلیل مشکلات داوری دانست و افزود: کمیته داوران مطابق با اساسنامه فدراسیون فوتبال و AFC اداره نمی‌شود. کمیته داوران باید متشکل از حداقل 5 نفر از باتجربه‌ها و نخبگان داوری باشد تا راه حل‌های توسعه داوری را تشخیص دهند اما در کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران فقط یک نفر تصمیم‌گیرنده است و همه کارها را خودش انجام می‌دهد.
این کارشناس داوری در ادامه خاطر نشان کرد: داوران ما کم‌تجربه نیستند و هر کدام چند سال است که در میادین مختلف قضاوت می‌کنند اما، هر سال اشتباهات داوران ما بیشتر می شود که به نبود آموزش‌های جدید و به روز مربوط می‌شود. وقتی کمیته داوران را یک نفر اداره می‌کند و مدرسان و ناظران و داوران به درستی دسته‌بندی نمی‌شوند، همین مشکلات پیش می‌آید. به عنوان مثال کسانی کلاس‌های درجه سه و دو و یک داوری را تدریس می‌کنند که صلاحیت انجام این کار را ندارند.
عسگری در این رابطه افزود: اشتباهات داوری در سال‌های قبل به این اندازه نبود و هر سال شاهد افزایش آن‌ها بوده‌ایم. در هر حال کمیته داوران باید در زمینه اشتباهات داوری پاسخگو باشد. به عنوان مثال اشتباهی که در بازی مس کرمان و ذوب آهن اصفهان صورت گرفت، به دلیل ندانستن قوانین است و اصلا جای توجیه ندارد.
وی ادامه داد: داوران باید در طول سال نظارت شوند و مشکلات با یک کلاس حل نمی‌شود. این در حالی است که کمیته داوران به گزارش‌های ناظران بازی‌ها توجه ندارد. مثلا یکی از داوران که طبق نظر ناظر داوری یک بازی برای قضاوت دیدارهای مهم مناسب شناخته نشده بود، هفته بعد از آن یک بازی پخش زنده را قضاوت کرد.

یک پاسخ

  1. باسلام.امیدوارم همه این مسایل درنهایت به نفع داوری باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *