اسماعیل صفیری: داوران ما در اندازه‌ای نبودند که به جام ملت‌ها بروند


کارشناس داوری فوتبال گفت: روی هم رفته عملکرد داوران‌مان در نیم فصل اول بد نبود و اشتباه هایی هم صورت گرفت که اجتناب ناپذیر است.
اسماعیل صفیری، درباره عملکرد داوران در نیم فصل اول اظهار کرد: روی هم رفته عملکرد داوران‌مان بد نبود. یک سری اشتباه هایی صورت گرفت، ولی به هر حال آنها هم اجتناب ناپذیر است. باید سعی کنیم که از اشتباه هایمان درس بگیریم و بتوانیم روز به روز داوری‌مان را بهتر کنیم. داوری ما هنوز جا برای کمتر اشتباه کردن و پیشرفت کردن دارد.
کمک داور بین المللی سابق فوتبال ایران در مورد اظهارنظرهای مربیان و داوران لیگ نسبت به یکدیگر اظهار کرد: هر چیزی باید جای خودش باشد. مربیان ما باید در مورد طرز بازی تیم ها، تاکتیک بازی و فوتبال نظر بدهند. داوران هم باید قضاوت کنند و اصلا لزومی ندارد که داوران ما مصاحبه کنند. این چیزی است که در کشور ما بد جا افتاده و داوران مصاحبه می کنند. اصلا هیچ جای دنیا این طور نیست. داور کارش قضاوت است. در مورد داوران هم باید اهل فن قضاوت کنند. داور نباید از خودش دفاع کند و یا مصاحبه کند که بخواهد حقانیت خودش را ثابت کند. آن قدر آدم کارشناس و کار بلد داریم که بخواهند بی طرفانه در مورد قضاوت داوران نظر بدهند.
صفیری درباره علت این اظهارنظرها گفت: به نظر من مربیان ما با توجه به مسوولیتی که دارند می خواهند مصاحبه کنند و وارد مسایل داوری می شوند. چون حس می کنند از مسایل داوری ضربه می خورند و امتیازهایی را از دست می دهند. ولی همان مربیان هم ممکن است یک روز از اشتباه داوری سود ببرند.
وی در ادامه افزود: داوران ما نباید هر تصمیمی را که می گیرند توجیه کنند و بگویند که تصمیمشان درست است یا در مقابل هر کس که می خواهد کارشان را به نقد بکشد موضع بگیرند و راسا جواب او را بدهند. به هر حال کمیته داوران و فدراسیون فوتبال وجود دارد و آنها هم وظیفه شان این است که هم به ضعف داوران بپردازند هم نقطه قوتشان را مطرح کنند و از همه مهم تر وظیفه شان این است که موضع داورانشان را تقویت کنند و اجازه ندهند هر کسی وارد حریم داوری بشود. فکر می کنم جامعه فوتبال ما راضی باشد که اگر یکی اشتباه می کند مرجع مورد نظر به آن رسیدگی کند.
او هم چنین در رابطه با حضور نیافتن داوران ایرانی در جام ملت های آسیا بیان کرد: AFC یک پروسه ای دارد با عنوان داوران الیت یا نخبگان. کنفدراسیون فوتبال آسیا به این نتیجه رسیده که فایده ندارد داوری هر کشوری سهمیه داشته باشد و داوری کند و متوجه شد که با این طرز داوری کردن، داوری های آسیا به جایی نمی رسد. به همین علت سیستم نخبگان را اجرا کرد و گفت که از داوران کمتری در مسابقات بیشتری استفاده می کند تا آنهایی که می توانند با این در صحنه بودن خودشان را مطرح کنند. با اجرای این طرح یک فرآیندی را برای جام جهانی و جام ملت ها شروع کرد و در مورد حضور نیافتن داوران ما در جام ملت ها باید به عقب برگردیم و ببینیم که عملکرد داوران‌مان در این مدت چگونه بود. پس از این که آقای مرادی بازنشست می شود، آسیا با توجه به عملکرد داوران‌مان داوری های آنها را در اندازه ای ندیده که بخواهد در جام ملت ها دعوت کند.
این کارشناس فوتبال با اشاره به این که انتخاب نشدن داوران ایرانی برای جام ملت ها به عملکردشان در لیگ مربوط نمی شود ادامه داد: AFC توجه به مسابقاتی که داوران می روند آنها را انتخاب می کند. به هر حال آنها داوران را مدت ها زیر نظر دارند و این داوران پرونده و کارنامه دارند و در طول مسابقاتی که در خارج از کشور به آنها واگذار می شود عملکردشان را تجزیه و تحلیل می کنند. همانطور که یک مربی می خواهد بهترین بازیکنانش در زمین باشند کمیته داوران هم باید بهترین داورانش را در زمین استفاده کند تا بتوانند به درستی قضاوت کنند.

یک پاسخ

  1. واقعاً جای تأسف دارد که یک فرد تحصیل کرده مثل جناب آقای صفیری چنین حرف هایی را می زنند. در هیچ قاره دیگری بحث ایت و نخبه در داوری مطرح نیست و حتی خود آسیا در عمل این پروسه خود را رد می نماید. مثلاً در فوتسال ایران 4 سهمیه داور بین المللی داردکه ابتدا تنها یک نفر را الیت کرده بود بعد با کمبود داور مواجه شد و تعداد داوران الیت 2 نفر شد الان این تعداد به 3 نفر افزایش یافته و به زودی هر 4 سمیه به عنوان الیت در تمامی رقابت ها مشارکت خواهند داشت. پس می بینید که خود آسیا هم از اجرای این طرح پشیمان شده و در حال حذف تدریجی آن می باشد. ضمناً داوری که تنها 1 سال است که در لیست به اصطلاح نخبه است چه کارنامه ای دارد که با توجه به آن دعوت شده؟!!! و چرا ناظری در بین ناظران جام ملت ها از ایران نیست؟ آیا کارنامه ناظران ایران هم بد است؟!! از کارشناسان عزیز خواهشمندم لطفاً با دقت بیشتری در این خصوص صحبت بفرمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *